سفارش تبلیغ
صبا ویژن

● رایحه ●

نظر

ای رایحه دلنشین باغ هستی، ای خورشید رخ برکشیده در پس ابر، ای سفر کرده…

تا کی تو همچنان در غیبت و دیده به راهانت در شرار هجران…

جان جهان نثار قدومت باد ...

میلاد نور مبارک


نظر

بسم الله الرحمن الرحیم

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ (البقرة/214)‏

آیا گمان کردید داخل بهشت مى‏ شوید وحال آنکه هنوز مانند آنچه بر پپشینیان شما گذشت به شما نرسیده است؟! آنان گرفتار تنگدستى و ناخوشى شده و چنان زیر و زبر شدند که پیامبر و افرادى که ایمان آورده و همراه او بودند، گفتند: یارى خدا چه وقت خواهد بود؟ آگاه باشید که یارى خداوند نزدیک است.

quran 300x200 یک آیه ، یک تفسیر شماره 29 : مشکلات اقتصادی

تفسیر نور (حجت الاسلام و المسلمین قرائتى)‏

نکته‏ ها:

«بأساء» سختى‏ هایى است که از خارج به انسان تحمیل مى‏ شود، مثل جنگ و سرقت. و«ضرّاء» سختى ‏هاى درونى است، مانند بیمارى، زخم وجراحت.

این آیه یادآور تحمل سختى از سوى مؤمنان گذشته و هشدار و تسلاّیى براى مسلمانان است. حوادث سخت، آزمایش الهى است و مشکلاتى همچون حوادث تلخِ مالى و جانى همه براى ساخته شدن انسان‏ هاست.

هر بلایى را عطایى با وى است‏

هر کدورت را صفایى در پى است‏

زیر هر رنجى، گنجى معتبر

خار دیدى، چشم بگشا گل نگر

در روایتى از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله مى‏ خوانیم: بهشت با سختى‏ ها پیچیده شده است.(1) و در روایت دیگرى آمده: براى مؤمنان گرفتار در دنیا، چنان پاداشى است که دیگران مى‏ گویند: اى کاش این سختى‏ ها با سختى بیشترى براى ما بود.(2) آرى، مشکلات، عامل رشد و قرب و راه ورود به بهشت است.

نابرده رنج، گنج میسّر نمى‏ شود

مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

تأخیر استجابت دعا، مایه ‏ى تردید نشود. خداوند بارها وعده داده است که «انّهم لهم المنصورون»(3) انبیا و بندگان ما حتماً یارى مى‏ شوند. و «کتب‏اللّه لاغلبنّ انا ورسلى»(4) خداوند نوشته است که من و فرستادگانم پیروز هستیم. به هر حال خداوند وعده‏ ى پیروزى داده و ممکن است به دلائلى این وعده‏ ها به تأخیر بیافتد، لکن این تأخیر نباید سبب تردید شود.

 

پیام‏ ها:

1- انتظار بهشت رفتن، تنها بخاطر ایمان داشتن و بدون سختى کشیدن، انتظار نادرستى است. «ام حسبتم ان تدخلوا الجنّة…»

2- در سنّت‏ هاى الهى، هیچ تغییرى نیست. همه ملّت‏ها و امتّ‏ها و افراد باید از کوران آزمایش بگذرند. «ولمّا یأتکم مثل الّذین خلَوا»

3- توجّه به مشکلات دیگران، عامل تسکین است. از تاریخ، عبرت و الگو بگیریم. «مستهم البأساء والضرّاء»

4- آماده باشیم، آزمایشات الهى به قدرى سخت است که بعضى مواقع انبیا را نیز مضطرب مى‏ کند. «یقول الرسول والذین آمنوا معه متى نصر اللَّه»

5 – در سختى‏ها، انبیا از مردم جدا نبودند. «یقول الرسول و الذین آمنوا معه»

6- یکى از شروط استجابتِ دعا، اضطرار و قطع امید از غیر خداست. «متى نصراللَّه… انّ نصر اللّه قریب»

7- آرام‏ بخشِ همه‏ ى مشکلات، یاد نصرت خداوند است. «الا انّ نصر اللّه قریب»

8 – مقاومت، زمینه‏ ى دریافت نصرت الهى است. «مسّتهم… انّ نصر اللّه قریب»

منابع :

1) انّ الجنّة حفّت بالمکاره و انّ النّار حفّت بالشهوات». تفسیر کاشف، ج‏1، ص‏9.31

2) تفسیر منهج‏الصادقین، ج‏1، ص‏552.

3) صافات، 172.

4) مجادله، 21.

برگرفته از نرم افزار قرآنی نسیم رضوان ، تنظیم : پایگاه اینترنتی خورشید آل یاسین


نظر
رهبر من نور چشمان من است عشق او آیین و ایمان من است
ذوالفقار حیدری در دست او طاعتش میثاق و پیمان من است
سیدی از نسل پاک فاطمه(س) هم ز نسل شیر یزدان من است
در ولایت وارث آل نبی (ص) جانشینی از امامان من است
همچو مه تابد به قلب شیعیا ن نائب خورشید پنهان من است
در هدایت سوی حق آرد مر ا این هدایت سمت قرآن من است

دوستانش دوست می دارم همی دشمن او دشمن جان من است

آنکه مهر او ندارد در وجو د بی گمان همکیش نادان من است
در سخن چون ابر می بارد به دل در کویر خشک باران من است
در حضورش موج دریا دیده ام در کلامش راحت جان من است
در نگاهش غرق دریا می شو م واژه هایش در و مرجان من است
قلب تارم را صفایی می دهد جامع فکر پریشان من است
من مرید آن دل وارسته ام او مراد و پیر عرفان من است
بوی یوسف می دهد پیراهنش گرچه خودیعقوب کنعان من است
من چو سنگم او چو کوه بیستون من چو مورم او سلیمان من است
من چو بلبل او چو باغ پر زگل من چوبرگ او سرو بستان من است
نام او ورد زبانم روز و شب عشق او درد است ودرمان من است
آرزوی دیدنش دارم به دل در فراقش شهر زندان من است
ای خوش آن روزی که بینم رهبرم ساعتی در خانه مهمان من است
هرگز ای یاران دعایش می کنید شب نمازش ذکر یاران من است
روی خوبش با دو چشمت دیده ای چهره اش چون ماه تابان من است
غرق دریای تهاجم را چه غم ناجی کشتی ز طوفان من است
گر چه دشمن نقشه ها دارد بسی حامی او حی سبحان من است
در امانت او ‹‹ امین ›› انقلا ب در شجاعت شیر میدان من است
راه او باشد ره پیر خمین (ره) رهرو راه شهیدان من است
افتخار ما بود ‹‹ سید علی ›› سرور من جان جانان من است
چون فقیه وعالم است ودین شناس مرجع تقلید دوران من است
روز ششم ماه تیر از سال شصت رهبرم جانباز ایران من است
ای خداوندا نگهدارش تو با ش چون دعای او نگهبان من است
شعر امروزم که وصف رهبر است بهترین اشعار دیوان من است
پیروانش نی به پاکستان و هند درفلسطین است و لبنان من است
گوئیا مهدی(عج) چنین گوید که او بهترین اصحاب و یاران من است

تهیه و گردآوری : ظهور12دات ای آر


نظر

برای بهبود ارتباط تان با همسرتان سعی کنید بفهمید که ادراک و فهم شما بر روی اینکه چقدر خوب با دیگران تعامل داشته باشید اثر گذار است نه الزاما کلماتی که می گویید. یاد گرفتن اینکه چه چیزی است که باید از طریق گفتگو رسانده شود .....

زن و مرداین یک واقعیت است که زنان و مردان به طور متفاوتی ارتباط برقرار می کنند. درست است که کلمات و ساختار سخنان آنها یکی است اما مفهوم و قصد و هدف آنها با هم متفاوت است. اجازه دهید به چند نمونه اشاره کنیم:
ارتباطات تلفنی
مردان؛ مردان تلفن را یک وسیله ارتباطی می بینند . آنها برای ارسال پیامهای کوتاه به دیگر افراد از تلفن استفاده می کنند.
زنان؛ از طرف دیگر یک زن که دو روز کامل را با دوستش سپری کرده و تازه به خانه برگشته است قادر است با همین دوست تماس گرفته و ساعتها با هم صحبت کنند. در اینجا نیز تلفن یک وسیله ارتباطی است اما برای ارتباطات بلند مدت و یا به عبارت دیگر گپ و گفتگوی مفصل دوستانه، درد دل و ... .
گفتگو(مکالمه)
مردان؛ اغلب مردان گفتگو کننده های خوبی نیستند. مثلا لازم است یک عدم توافق جدی پیش بیاید تا با هم صحبت کنند. مثلا اگر آنها به سینما بروند و از دیدن آن فیلم لذت ببرند تنها خواهند گفت: فیلم خوبی بود.  اما اگر آنها از فیلم خوششان نیامده باشد در حالیکه دیگری آن  را پسندیده باشد و بگوید:" فیلم خوبی بود، این طور نیست!" طرف مقابل می گوید:" واقعا که!" این فیلم افتضاح بود، نقش ها و هنرپیشه ها بد بودند، داستان قابل پیش بینی بود و ..."
زنان؛ اما زنان این مشکل را ندارند. وقتی که از یک مرد سوال شود که تمایل به شروع یک گفتگو و هم کلامی را دارد یا نه؟ اگر موافق باشد به شما پاسخی نمی دهد،
مثلا:
-آن قطعه هنری روی طاقچه زیباست
- اوهوم....و سپس سکوت
- نهار خوبی بود این طور نیست؟
-آره....و سپس سکوت و به همین طریق 
در حالی که در زنان انتظار چیزهای بیشتری است.
-  اون اثر هنری روی طاقچه قشنگه؟
- وای خدای من! من عاشقشم، رنگ گلها واقعا با اسباب خانه و مبلمان منزل بسیار همخوانی دارد
و یا
- نهار خوبی بود؟ مگر نه؟
- بله ای کاش از اضافه وزن نمی ترسیدم تا می توانستم بیشتر از آن بخورم. راستی سس کنار ماهی از چی درست شده بود؟ به نظرم عالی بود...
هم زنان و هم مردان می توانند پرخاشگر، احساساتی و یا نکته سنج باشند لذا تفاوت در سبک های ارتباطی شان به دلیل روشهایی نیست که با دیگران تعامل برقرار می کنند بلکه تفاوت آنها در روشها، ادراک و مشاهده یک پیغام یکسان است که برایشان معانی متفاوتی دارد.
مردان عمدتا به پیامی که در محاورات رد و بدل می شود توجه می کنند و به معانی ضمنی توجه چندانی ندارند
چگونه ادراکها متفاوت است؟
به نظر می رسد زنان نسبت به مفاهیم میان فردی و در ارتباطاتی که با اطرافیان برقرار می کنند بسیار حساس هستند. بیشتر اینها ناشی از توقعات اجتماعی است که از یک زن به عنوان مسئول تنظیم و تعدیل صمیمیت و ارتباط زناشویی می رود. به همین دلیل صرف نظر از اینکه دلیل این کار چیست، زنان بیشتر از مردان به مفاهیم و محتوای ضمنی که یک پیام، در خصوص صمیمیت و ارتباط های زناشویی می تواند در درون خود داشته باشد حساسیت دارند.
  اما مردان چکار می کنند؟ اگر زنان مفاهیم ضمنی و تلویحی را می بینند مردان چه چیزی را مورد توجه قرار می دهند؟
مردان عمدتا به پیامی که در محاورات رد و بدل می شود توجه می کنند و به  معانی ضمنی توجه چندانی ندارند.
زنان به دنبال زمینه های مشترک و راههای برقراری ارتباط می گردند در حالی که مردان بیشتر به طریق رقابتی به برقراری رابطه می پردازند. مردان به دفعات بیشتر بر روی تفاوتهای خودشان با دیگران تاکید دارند.
هم زنان و هم مردان می توانند پرخاشگر، احساساتی و یا نکته سنج باشند لذا تفاوت در سبک های ارتباطی شان به دلیل روشهایی نیست که با دیگران تعامل برقرار می کنند بلکه تفاوت آنها در روشها، ادراک و مشاهده یک پیغام یکسان است .
توجه داشته باشید هدف ما از بیان این مطالب، گوشه زدن به زنان و مردان نبود بلکه درک این نکات در بهبود رابطه میان زوجین بسیار اثر گذار است. فهم تفاوتهای ارتباطی مردان و زنان به درک بهتر و مشاجرات کمتر بین زن و مرد ختم می شود. سبکهای ارتباطی میان مردان با هم و زنان با یکدیگر نیز کاملا متفاوت است.
برای بهبود ارتباط تان با همسرتان سعی کنید بفهمید که ادراک و فهم شما بر روی اینکه چقدر خوب با دیگران تعامل داشته باشید اثر گذار است نه الزاما کلماتی که می گویید
یاد گرفتن اینکه چه چیزی است که باید از طریق گفتگو رسانده شود ارتباط تان را بهبود می بخشد. اطلاع از اینکه یک زن یا مرد چگونه آنچه را می گویید درک می کند می تواند به شما کمک کند تا روش بیان خود را به گونه ای تغییر دهید که پیام تان به درستی فهمیده و درک شود. رسیدن به ارتباط خوب بین زنان و مردان غیر ممکن نیست اما این کار مستلزم درک و داشتن توانایی برای کسب شناخت سبکهای ارتباطی جنس مخالف است.

نظر

زن و مرد دارای دو روحیه پنهان هستند. در وجود زن ها، هم روحیه زنانه وجود دارد و هم روحیه مردانه و در مردان نیز روحیه مردانه و زنانه وجود دارد. عمل و عکس العمل هر زن و مردی به چگونگی  رشد و تحول این روحیات بستگی دارد.

نقش‌های وارونه  یک زن!!

به طور طبیعی روحیه مردانه در مردان حالت قالب دارد و در زنها روحیه زنانه، که این موجب می شود آنها در یک حالت تعادل و طبیعی باشند، اما بعضی مواقع به دلایل گوناگون این حالت تعادل دچار اشکال و نقش احساسات و عواطف در انها وارونه می شود، که این حالت عدم تعادل با علائم مختلفی بروز می کند.
در مقاله" نقش های وارونه  یک مرد" به حالت عدم تعادل مردان و وارونگی نقش احساسات و عواطف آنها  پرداختیم، حال در این یادداشت، قصد داریم به بررسی اشکال در تعادل روانی زنان و اثرات آنها بر رفتار آنان اشاره نمائیم.
وقتی تعادل روحیات روانی زنان به هم می خورد!!

احساس خستگی مفرط و یکنواختی زندگی و همین طور بروز مشکلات متعدد در زندگی، تمایل به صحبت کردن که از خصوصیات زن هاست را کم می کند و رفته رفته آنان توان حل مشکلات روزانه خود را از دست داده و بدون این که خود بخواهند به سمت عدم تعادل پیش می روند.
علائم متعددی نشان دهنده این عدم تعادل است که می توان به طور خلاصه به علائمی چون ذیل اشاره کرد:

*احساس مسئولیت غیر اصولی برای حل مشکل خانواده و کار مفرط :
زمانی که روحیات زنانه زن ها تقویت و حمایت نمی شود انها برای گریز از دل زدگی شوهرشان و ترس از طلاق، ناخودآگاه به سمت جنبه مردانه خود و ابراز تمایلات مردانه پیش می روند. آنان به عاقلانه رفتار کردن خویش مفتخرند، بنابراین شدیدا کار می کنند و نیازهای زنانه خود را برای حل مشکلات خانه و خانواده پنهان می کنند. تصور غلط این زن ها این است که نیازها و حساسیت های زنانه، و احساس زن بودن و زنانه رفتار کردن ناخوشایند است. این گونه زن ها دائما با خود درگیر هستند و روحیات زنانه خود را پس می زنند.آنها دوست دارند به جای ظریف و زنانه رفتار کردن، در غالب رفتارهای مردانه، خشک، خشن و نفوذ ناپذیر شوند و همین طور می خواهند به جای وابستگی به شوهرشان، تمایل به استقلال داشتن را تجربه کنند. آنها تا جایی در این عدم تعادل و افراط گویی پیش می روند که حمایت مردها را به باد تمسخر می گیرند، و... در صورتی که این حمایت مردها می باشد که حامی و حمایت گر همیشگی آنها است.
*تمایل به این که همسرشان پرحرفی کند:
واکنش دیگر زن ها نسبت به عدم تعادل خود این است که مایلند همسرشان بیشتر از آنها حرف بزند و احساساتش را با زنش در میان بگذارد. این دقیقا نقشی است که زن ها در حالت تعادل باید برعهده داشته باشند. این گونه زن ها بیشتر تمایل د ارند تا شوهرشان زنانه رفتار کند، زیاد حرف بزند، سفره دل بگشاید و درد دل کند. آنها احساس می کنند که با زنانه رفتار کردن مرد، امنیت خود را به دست می آورند و از این راه خود را راضی و خشنود می کنند. این تمایل زن یعنی زنانه رفتار کردن مرد و کاهش خشونت در او به این معنی است که نیاز اصلی، جانشین نیاز دیگری شده است و تمایل خودشان به زنانه برخورد کردن را آشکار نمی سازند.

نیاز به پرخوری برای مدت کوتاهی نیاز به عشق را برآورده می سازد و زن آن قدر تشنه می ماند تا نیاز او برای عشق برآورده شود و احساس آرامش در او به وجود آید

*احساس خستگی بسیار و در نتیجه پرخوری: واکنش غیرطبیعی دیگر نسبت به ارضاء نشدن روحیه زنانه پرخوری است. خوردن می تواند آسان ترین راه برای تامین کمبود عشق و علاقه باشد. زن ها می توانند با غذا خوردن، موقتا احساس استرس، ناامنی و ترس را در خود سرکوب کنند. احساسی که از روحیه زنانگی آنها سرچشمه می گیرد. زن ها کم و بیش می توانند با پرخوری نیاز رسیدگی به روحیه زنانه خود را برطرف کنند یعنی در واقه با واکنش جانشین سازی می توانند نیاز اصلی خود که نیاز به عشق، محبت و همدردی است را با پرخوری پر کنند. البته نیاز به پرخوری برای مدت کوتاهی نیاز به عشق را برآورده می سازد و زن آن قدر تشنه می ماند تا نیاز او برای عشق برآورده شود و احساس آرامش در او به وجود آید. زن ها گاهی تا اندازه ای خود را فریب می دهند که به شادی و خوشحالی غیر طبیعی و ساختگی خود دل می بندند و ظاهرا نشان می دهند که تمامی نیازهای آنها برآورده شده است.
مردان، برای مبارزه با این عوارض، چه باید کنند؟!

تمامی این واکنش ها به علت مشاهده نکردن حمایت مورد نیاز از روحیه زنانه می باشد. بنابراین یک زن احساس می کند که مجبور است از روحیه ظریف زنانه خودداری کند و به سمت رفتار مردانه کردن گرایش پیدا کند. او فکر می کند که با این کار می تواند توجه شوهر خود را به خویش جلب کند و موجب حمایت شوهر از او شود، در حالی که با چنین رفتاری وضعیت به وخامت بیشتری دچار می شود. مردها باید کمبود های همسر خود در این زمینه  توجه کنند و با حمایت های بی دریغ خود حس زنانگی را در آنها تقویت کنند و انان را از گردابی چنین مهلک نجات دهند. در چنین شرایطی یک مرد باید با تمام وجود زنش را درک کند و متوجه باشد که ممکن است زنش به کمی استراحت و تنها ماندن احتیاج داشته باشد، تا آمادگی و تعادل لازم را برای زندگی به دست آورد. به عنوان مثال اگر وقتی زنی به خاطر کار خسته کننده و مفرط رنج می برد و احساس کسالت می کند، تنها راه چاره حمایت صادقانه شوهر از اوست. شوهر باید در چنین شرایطی او را تحت حمایت بی دریغ خود قرار دهد و نیازهای عاطفی و روانی او را تا حد امکان برآورده سازد تا زن بداند که همسرش به خاطر عشق به او از هیچ کوششی فروگذاری نمی کند.   

نسرین صفری ،بخش خانواد ه ایرانی تبیان