سفارش تبلیغ
صبا ویژن

● رایحه ●

نظر
ولایت مطلقه فقیه
یکی از نکات بسیار مهمی که شورای بازنگری قانون اساسی در سال 1368 در ارتباط با رهبری مورد توجه قرار داد, اضافه کردن لفظ «مطلقه» به «ولایت فقیه» در اصل پنجاه و هفتم بود.
این اقدام را باید حرکتی در راه تحقق هر چه دقیق تر اندیشه حضرت امام(ره) در مورد گستره ولایت فقیهان در عصر غیبت کبری دانست که در دهه اول انقلاب اسلامی مکرر و در واقع مختلف آن را گوشزد می کردند.
این امر در تغییر اصل پنجاه و هفتم نیز موثر افتاد و علاوه بر این که تنظیم روابط بین قوای سه گانه را در اصل یکصد و دهم در حوزه اختیارات ولی فقه گذاشت, و حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست را به رهبری سپرد, برای این که توهم نشود اختیارات ولی فقه محدود به اصل یکصد و دهم است,‌در اصل پنجاه و هفتم نیز عبارت «ولایت مطلقه» قرار داده شد.
مفهوم ولایت مطلقه
کلمه مطلقه در دو اصطلاح متفاوت کاربرد دارد: یکی در اصطلاح حقوق اساسی و دیگری دراصطلاح فقهی.
مراد ازمطلقه در حقوق اساسی وصفی برای حکومت های خود کامه است که خود را فراتر از هر قانونی و قاعده ای می خواهند و حاکم خود را در چارچوبی به نام قانون محصور و مفید نمی دانند در برابر نظام های مشروطه که حوزه اختیارات حاکم مشروط به حدود و ثغور قانون است.
در اصطلاح علم حقوق و سیاست, حکومت مطلقه در بسیاری از موارد به معنای حکومت استبدادی به کار می رود. یعنی حکومتی که پایبند به اصول قانونی نبوده, هر زمان که بخواهد به حقوق اتباع خود تجاور می نماید.[1]
برخی چنین تصور می کنند که مراد از ولایت مطلقه همان نظام های بی قانون و حکمرانان فراقانون است که در حقوق اساسی مورد اشاره قراردارند و در مقابل آن ها نظام های جمهوری و حاکمان قانون مدار است. بر این اساس گاهی چنین تصور می شود که لفظ «مطلقه», در ولایت مطلقه به معنای رها از هر گونه قید و شرط است و ولایت مطلقه نشانگر حکومتی است که به هیچ ضابطه و قانونی پایبند نیست.
این در حالی است که حتی اعمال ولایت و تصرفات پیامبران و ائمه ـ علیه السلام ـ نیز مقید به قیود و شروط معینی است و مطلق از جمیع جهات نیست و هیچ یک از معصومین نمی تواند مردم را به انجام کار های خلاف شرع امر کرده یا آنان را از انجام واجبات الهی نهی کند.
وقتی که اعمال ولایت خداوند و معصومین ـ علیه السلام ـ این چنین مقید و محدود باشد, تکلیف ولی فقیه نیز معلوم خواهد بود.ادامه مطلب...
نظر

بیشتر اعضاء خانواده هاشمی رفسنجانی برای شکست آقای احمدی‌نژاد در انتخابات آتی فعال شده‌اند.

به گزارش الف، پس از مهدی و فائزه هاشمی که از هفته‌ها پیش در ستاد اصلاح طلبان (حامی آقای موسوی) فعال هستند، شخص آقای اکبر هاشمی رفسنجانی (رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام) نیز اخیرا وارد میدان شده و صریح تر از هر زمان دیگر از آقای احمدی ن‍ژاد انتقاد می کند.

از جمله تلاش‌های آقای هاشمی به نفع رقبای آقای احمدی‌نژاد، انجام مصاحبه‌ای مفصل با روزنامه جمهوری اسلامی است. ایشان دراین مصاحبه طولانی از عملکرد 4 ساله اخیر قوه مجریه شدیدا انتقاد کرده‌‌اند. قرار است روزنامه جمهوری اسلامی که به آقای هاشمی نزدیک است، خبر و مشروح این مصاحبه را در روزهای آینده منتشر کند. از سوی دیگر خبر می‌رسد تلاشهایی برای تغییر خطیب جمعه تهران در هفته آتی در جریان است تا بجای آیت ا... امامی کاشانی ، آیت ا... هاشمی رفسنجانی نماز جمعه 15 خرداد را اقامه کنند.

جمعه 15 خردادماه ، آخرین جمعه موجود در دوره تبلیغات رسمی است. برخی محافل سیاسی انتظار داشتند آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه دو هفته قبل (جمعه اول خرداد) علیه دولت مطالبی بیان کند اما ظاهرا با تمهیداتی این اتفاق نیفتاد با این حال محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و از فعالان ستاد آقای موسوی، خطبه اول خرداد آیت ا... هاشمی را درخشانترین خطابه 30 سال اخیر ایشان دانسته است.

علاوه بر آیت ا... اکبر هاشمی، مهدی هاشمی فرزند ایشان نیز در هفته‌های اخیر برای موفقیت آقای میرحسین موسوی به شدت در تلاش است. آقای مهدی هاشمی، ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد واقع در میدان نیاوران تهران را به عهده دارد و به موضوعات نفتی نیز بی علاقه نیست. نام وی در پرونده رسیدگی به تخلف شرکت استات اویل و شرکت توتال در دادگاه های نرو‍ژ و فرانسه؛ به عنوان طرف ایرانی برده شده است. مهدی هاشمی قائم مقام حسین مرعشی (استاندار اسبق کرمان و رئیس دفتر رئیس جمهور در دوره سازندگی) در کمیته راهبردی ستاد حامیان میرحسین موسوی را به عهده دارد.

خانم فائزه هاشمی نیز که در سالهای اخیر گاهی در خارج از کشور اقامت داشته است، اخیرا در صحنه سیاسی به شدت فعال شده و هدایت گروه «دختران فیروزه‌ای» حامی آقای میرحسین موسوی را به عهده گرفته است.

دو هفته پیش، خانم فائزه هاشمی به عنوان یکی از سخنرانان مراسم دوم خرداد با لحن موهن و کم سابقه‌ای علیه آقای احمدی‌نژاد سخنرانی کرد و حرکات «دختران فیروزه‌ای» در این مراسم به شکلی بود که ستاد آقای میرحسن موسوی از تکثیر و توزیع سی دی آن مراسم به عنوان یکی از اقلام تبلیغاتی آقای موسوی، پیشگیری کرده است.

یاسر هاشمی (کوچکترین فرزند آقای هاشمی) نیز در بخش دیگری از ستاد حامیان میرحسین موسوی فعالیت دارد.

چهار سال پیش نیز در چنین روزهایی، فائزه، مهدی و یاسر هاشمی با تمام توان برای پیروزی آیت ا... اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات نهم ریاست جمهوری تلاش کردند اما تلاش ایشان در نهایت موفقیت آمیز نبود. منبع رجا نیوز http://rajanews.com/Detail.asp?id=30381


نظر

تیم مطالعاتی بوش به دنبال امام زمان (عج)

 

بوش سه هفته پیش جلسه ای با عده ای از روحانیون و نخبگان مسلمان آمریکا داشته است.

وی تیمی مطالعاتی تحت نظارت خود متشکل از کارشناسان مسائل خاورمیانه و اسلام در وزارت امور خارجه، چند نفر از اطلاعات آمریکا (CIA) و نخبگان مسلمان مقیم آمریکا را به وجود آورده است. جورج دبلیو بوش، رییس جمهور آمریکا، چندی پیش دستور تشکیل تیمی مطالعاتی را داد.

به گزارش سرویس بین الملل « فردا »، جرج دبلیو بوش، سه هفته پیش جلسه ای با عده ای از روحانیون و نخبگان مسلمان آمریکا داشته است که در آن جلسه با فلسفه امام زمان (عج) آشنا شده است.

بنابراین گزارش، وی تیمی مطالعاتی تحت نظارت خود متشکل از کارشناسان مسائل خاورمیانه و اسلام در وزارت امور خارجه، چند نفر از اطلاعات آمریکا (CIA) و نخبگان مسلمان مقیم آمریکا را بوجود آورده است که به وی اطلاعاتی در مورد امام زمان (عج) و اعتقادات مسلمانان به آن حضرت بدهند.

شایان ذکر است، بوش در آن جلسه ذکر کرده بود که : «این امام باید چیز خاصی داشته باشد که مسلمانان برای او خود را می کشند.»

گفتنی است، دیک چنی از مخالفان سر سخت این تیم مطالعاتی است.


نظر

خلیج عربی بمباران شد

 www.arabian_gulf.info

جوانان ایرانی با ساختن یک سایت اینترنتی با آدرس‌ www.arabian_gulf.info و تبدیل نمودن آن به یک بمب گوگلی

میلیاردها دلار هزینه از سوی کشورهای غربی و عربی را در تغییر نام «خلیج فارس» به چالش کشیدند.

به گزارش خبرگزاری فارس ،جوانان مبتکر ایرانی در یک اقدام تیمی با مشارکت هزاران تن از ایرانیان سراسر جهان، واژه جعلی خلیج عربی را در موتورهای جستجوی اینترنتی به مبارزه طلبیدند.

نحوه ساخت یک بمب گوگلی به این ترتیب است که سایت‌های فراوانی به یک سایت مشخص لینک بدهند که این باعث می‌شود در صورت جستجوی کلیدواژه مورد نظر، سایت مذکور به عنوان اولین نتیجه نمایش داده شود.

ساختن این سایت و لینک دادن وبلاگ‌ها و سایت‌های بی‌شمار فارسی به آن، سبب شده که هر کاربر گوگل از اقصی نقاط جهان، زمانی که کلمه جعلی Arabian Gulf یا خلیج عربی را جستجو کنند، در اولین نتیجه با این سایت مواجه شود.

 سایت مذکور شکل جالب توجهی دارد و از صفحه نمایش خطای جستجو در «اینترنت اکسپلورر» الهام گرفته است.

 

 www.arabian_gulf.info

با کلیک بر روی آدرس این سایت، شکلی از یک صفحه حاوی خطا به نمایش درمی‌آید که به کاربر اعلام

می‌کند خلیجی که شما با این نام به دنبال جستجوی آن هستید وجود ندارد و هیچ دریایی با این نام تا به حال در جهان وجود نداشته است.

کلمه درست «خلیج فارس» است همانگونه که همیشه بوده است و تا ابد خلیج فارس باقی خواهد ماند.

در ادامه این صفحه با بیان این‌که «شما می‌توانید با کلمه خلیج فارس مجدداً جستجو کنید»، آمده است: دیگر کلمه

خلیج عربی را جستجو ننمایید و اگر تصور می‌کنید خلیج عربی کلمه درستی است، بهتر است چند کتاب تاریخی دراین مورد بخوانید.

در ادامه با ارائه لینکی، به کاربر آدرس اینترنتی مطالبی از سایت دانشنامه بین‌المللی ویکی‌پدیا در مورد خلیج فارس داده شده است.

برخی کشورهای عربی و غربی، با خرج میلیاردها دلار هزینه در ساختن سایت‌های اینترنتی و تهیه

نقشه‌های جعلی و هدیه آن به دانشگاه‌ها و مدارسی در اقصی نقاط جهان، در صدد جا انداختن این واژه

جعلی به جای واژه تاریخی"خلیج فارس" بودند. این اقدام از سوی ایرانیان باعث انجام اطلاع‌رسانی

مناسبی در سطح بین‌المللی خواهد شد.