سفارش تبلیغ
صبا ویژن

● رایحه ●

تفاوت زن و مرد

تفاوتهای روانشناسی و بیولوژیکی زنان و مردان
تفاوت های زنان و مردان از لحاظ متون دینی و روانشناختی
تفاوتهای بیولوژیکی
نـه تـنـها سـاخـتـار مغز زنان و مردان با یکدیگر متفاوت می باشد، بلکه مـردان و زنان از مغزشان بطـرز مــتفاوتی استفاده می کنند. در مغز زنان اتصالات و ارتباطات بیشتری بین دو نیمکره چپ و راست وجود داشـته کـه بـه آنــها این  توانایی را می دهد تا از مهارت گفتاری بهتری نسبت به مردان برخوردار باشند. از طرف دیگر در مردان ارتبـاط کمتری بین دو نیمکره مغزشان وجود داشته و به آنها این قابلیت را میدهد تا دارای مهارت بیشتری در استدلالهای انتزاعی و هوش دیداری-فضایی باشند. ادامه مطلب...

مقام عبودیت و لزوم ارزیابی با چشم باطن

  اگر بالاتر از مقام با عظمت عبودیت مقامی وجود داشت، به طور یقین، پروردگار مهربان ِعالم آن را در قرآن کریم مطرح می‌فرمود؛ چرا که حضرت حق نه بخل از بیان حقایق برای مردم دارد، و نه بخل از هدایت مردم و بیان مقاماتی که ویژة آنان است. پروردگار مهربانِ عالم، عین جود، سخا و کرم بوده و عطای او به بندگانش، عطای کامل و جامعی است؛ نه چیزی را در این عالم ناقص آفریده، و نه چیزی را به بندگانش به صورت ناقص عطا می‌کند. اگر ما اموری را در این زندگی خودمان به صورت محدود یا کم می‌بینیم، اگر خداوند متعال پرده بین ما و آن امور را بردارد، آن کم را کم، و آن محدود را محدود نمی‌بینیم.

  در آیات قرآن مجید و روایات، حقایقی در این زمینه بیان شده که انسان وقتی به آن حقایق دقت می‌کند، از رحمت خدا ماتش می‌برد. اگر ما خطبة صد و پنجاه و نهم  نهج‌البلاغه، بخوانیم  و ببینیم که امیرمؤمنان علیه السلام فرموده، عیسی بن مریم علیه السلام با یک پیراهن زندگی می‌کرد؛ چراغ شب او ماه بوده و کفش پای او، پوست پایش، به فکرمان می‌رسد که حضرت مسیح علیه السلام از زندگی مادی‌ نصیب کمی داشته است، البته، در حالی که ما ظاهر‌بین شده باشیم، چنین حس می‌کنیم، ولی وقتی باطن را به ما نشان بدهند، می‌بینیم که عیسی بن مریم علیه السلام در همان موقعیتی که بوده، موقعیتش موقعیتی تام، کامل و جامع بوده است. ادامه مطلب...

دختر


نوجوانی دوره ای از زندگی است که نخستین تجارب زندگی در حساس ترین دوران رشد انسان رخ می دهد، آینده نگری،  عشق، شغل آینده وتثبیت هویت، همه در این دوران شکل می گیرند. شاید از همین روست که توجه به روانشناسی نوجوانی در دهه های گذشته از اهمیت بیشتری، به ویژه در کشورهایی که جمعیت جوان آنها رو به افزایش بوده، یافته است. در ایران براساس آمار رسمی نوجوانان حدود سی درصد از کل جمعیت جوان کشور را تشکیل می دهند. این درحالی است که به نسبت این جمعیت نه تنها متخصصان روانشناسی بالینی و مشاوره کافی وجود ندارد بلکه هنوز جایگاه و نقش آنان در فرایند بهداشت روانی نوجوانان به خوبی روشن نشده است. روانشناسان رشد می گویند ارزیابی ها نشانگر آن است که سن آغاز بلوغ بطور کلی از قرن بیستم تا اولین دهه قرن بیست و یکم در چندین مرحله پایین تر آمده است؛  در سال های اخیر انقلاب ارتباطات نیز به عنوان یکی از عوامل موثر بر بلوغ زود رس مطرح شده است. درک صحیح از سن آغاز بلوغ از آن رو دارای اهمیت است که جامعه، خانواده و مدرسه آمادگی لازم را برای برخورد با شرایط حساس و ویژه کودک در این مرحله گذر داشته باشند. ادامه مطلب...

6 توصیه برای داشتن لبخندی زیبا

نوار سفید کننده دندان

کسی که دندان‌هایش سالم و سفید و مرتب است، وقتی که می ‌خندد، انگار یک ردیف مروارید ناگهان در دهانش برق می ‌زند. داشتن چنین لبخند زیبایی آرزوی خیلی‌هاست. خیلی ‌ها به مطب دندانپزشکان مراجعه می ‌کنند و تنها خواسته ‌شان همین است که ظاهر لبخندشان اصلاح شود. اگر شما هم، چنین خواسته ‌ای دارید، 6 توصیه زیر را از یاد نبرید.
1- نوارها و چسب‌های سفیدکننده را از داروخانه بخرید
از جمله روش‌های سفید کردن دندان‌ها، استفاده از نوارهای سفید کننده دندان است که به‌ صورت موقت روی دندان‌ها چسبانده می‌ شود و طی یک پروسه کُند تا حدودی رنگ دندان‌ ها را روشن می‌ کند. این نوارها بیشتر جنبه تجاری داشته اما در هر صورت قبل از استفاده حتما باید با دندانپزشک هماهنگی لازم انجام گیرد. درد و حساسیت در انتظار بعضی‌هاست. تقریبا نیمی ‌از افرادی که از محصولات سفید کننده دندان استفاده می‌ کنند، درجاتی از حساسیت دندانی و التهاب لثه را پس از آن تجربه می ‌کنند. اگر شما دچار حساسیت دندانی شدید و در اثر نوشیدن مایعات گرم و سرد دندان ‌های تان دچار دردهای گذرایی شد و یا لثه‌ های تان قرمز شد، باید غلظت این محصولات سفید کننده خانگی را کمتر انتخاب کنید. به طور معمول، این عوارض در عرض چند روز از بین می ‌روند اما اگر این درد و التهاب ادامه پیدا کرد حتما با دندانپزشک ‌تان تماس بگیرید. ادامه مطلب...

یافتن شادی در زندگی نیازی به جست‏وجوی زیاد ندارد. همین دور و برهاست و گاهی آنقدر به ما نزدیک که تصور آن برای ما مشکل است.
شاد زندگی کردن و از زندگی لذت بردن، به غم و غصه‏ها خندیدن و از لحظه‏لحظه زندگی لذت بردن حق هر انسانی است و اساساً هر موجود زنده‏ای باید این چنین باشد!
 اگر احساس می‏کنید که زندگی برای شما بیش از حد جدی یا ناراحت‏کننده است و نمی‏توانید به راحتی سهم شادی و خوشحالی خود را از لحظات زندگی بگیرید، اصلاً نگران نباشید، هر کدام از موارد
زیر می‏تواند شادی و نشاط را به زندگی شما هدیه دهد.
لبخندمورد اول:
باور کنید که شادی یک انتخاب درونی است و در آخر این شخص شما هستید که آن را انتخاب می‏کنید بی‏جهت نباید اوضاع و شرایط و کمبود امکانات و... را دلیل غم و غصه دائمی خود دانست، حتی در بدترین شرایط و در مواقعی که مصیبت‏ها و بلاها از حد گذشته‏اند و هیچ کس حتی نمی‏تواند یک لبخند کوچک بر لب داشته باشد شما می‏توانید مانند بمب شادی در دل اندوه منفجر شویدو اطراف خود را دگرگون کنید همان طور که خیلی مواقع غم یک انتخاب است، شادی هم در بسیاری از اوقات یک انتخاب است.
مورد دوم:
هنگامی که غم و غصه‏ای برای شما به وجود آمد همراه آن راه نروید و از دریچه غم به دنیا نگاه نکنید! خود را کنار بکشید و اجازه دهید کاروان غم و غصه از کنارشما بگذرد.
مورد سوم:
دل و وجود خود را از کینه خالی سازید و حتی بدترین مردم را دوست داشته باشید و برایشان از ته دل دعا کنید! غم و غصه بهانه می‏خواند اما شادی و نشاط این‏طور نیست!
هنگامی که غم و اندوه در وجود شما رخنه کرد عشق از وجودتان می‏رود و دلتان خانه کینه و نفرت می‏شود، پس عشق و دوستی را به دلت راه بده و بگذار عشق و شادی در وجودت رشد کند.
همه را ببخش. حتی بدترین‏ها را، آنها نمی‏توانند شاد باشند و نیازمند دعای دیگران هستند. ادامه مطلب...